City P, Odense
Het verhaal van twee steden
Ondergrondse parkeergarage en weg - Odense stadscentrum
Odense is een historische stad die ooit de woonplaats was van schrijver Hans Christian Andersen en wordt omschreven als de sprookjeshoofdstad van de wereld. In de jaren '60 werd een belangrijke weg aangelegd om het zwaarverkeer sneller en gemakkelijker toegang te geven tot Odense's drukke industriële haven.
Deze weg, vanaf het begin impopulair bij veel lokale bewoners, had het ongelukkige effect dat de oude stad in tweeën werd gedeeld. Jaren later werd overeengekomen dat het stadscentrum van Odense hersteld moest worden, en werden plannen gemaakt om het gebied te herontwikkelen.
Oorspronkelijk karakter
Een stad rijk aan cultuur, haar kleurrijke herenhuizen en kronkelige oude straatjes genoeg om elke bezoeker te bekoren, de uitdaging was het karakter van de stad terug te winnen door zwaarverkeer naar het centrum te verminderen, terwijl tegelijkertijd werd gewaarborgd dat het autovriendelijk bleef.
De moedige beslissing werd genomen om de oorspronkelijke vierbaansweg te sluiten, die werd overbouwd om een geheel nieuwe wijk in het midden van de stad te creëren. De weg eronder werd opengehouden voor alleen langzaam verkeer, en de overgebleven ruimte werd gebruikt om één grote parkeergarage voor het hele stadscentrum te creëren.
Door auto's ondergronds om te leiden was parkeren op straat niet langer nodig, en het openhouden van de onderste weg voor voertuigen behield een belangrijke verbinding tussen de noord- en zuidkant van de stad.
"Deze unieke parkeergarage zet de standaard voor toekomstige infrastructuur omdat het auto's in staat stelt het stadscentrum te bereiken, terwijl de auto's van de straten worden gehouden. Het stelt het stadscentrum van Odense in staat te floreren en haar volledige potentieel te ontgrendelen"
Johan Juncker, Business Development Manager bij Q-Park Operations Denmark A/S
Een weg opnieuw bedacht
Door gebruik te maken van de bestaande wegstructuur was het niet nodig extra parkeergarages te ontwikkelen en omdat de oorspronkelijke weg nu een autovrij district was, was alleen voetgangerstoegang nodig. We creëerden 26 verschillende toegangspunten met zowel trappen als liften, om ervoor te zorgen dat het hele stadscentrum gemakkelijk toegankelijk was voor iedereen. En bijzondere aandacht werd besteed aan het stimuleren van fietsen, met extra brede fietspaden en speciale bruggen, waardoor Odense Denmark's meest fietsvriendelijke stad werd. Het hele project heeft een verbindend effect gehad op de stad en ondersteunt een meer duurzame, leefbare omgeving voor iedereen.
Partijen: Gemeente Odense (Ontwikkelaar); Realdania (Ontwikkelaar); Catella Parken Europa (Belegger)
